Lakiernik samochodowy
Moja praca polega na remontowaniu i lakierowaniu poszczególnych elementów karoserii samochodu. Często lakieruję pojazdy po różnych naprawach blacharskich, ale zdarza się też, że klient chce po prostu zmienić kolor swojego samochodu. Najpierw muszę zabezpieczyć te części, które nie będą lakierowane, np. lampy, szyby, koła. Elementy, które będę pokrywał lakierem, muszę najpierw wyczyścić z rdzy i brudu. Następnie wygładzam je i matuję oraz maluję je emalią gruntową – raz albo kilka razy, w zależności od stanu karoserii. Zagruntowane części muszę potem dokładnie wysuszyć i usunąć brzydkie zacieki albo kurz, który przykleił się do gruntu podczas malowania. Następnie muszę umyć zagruntowane elementy i dopiero wtedy mogę zacząć nakładać na nie jedną albo kilka warstw lakieru w odpowiednim kolorze. Potem czeka je kolejne suszenie, polerowanie oraz woskowanie.
W mojej pracy używam wielu narzędzi, takich jak szlifierki, polerki, pistolety pneumatyczne czy mierniki do mierzenia lepkości lakierów. Pracując jako lakiernik samochodowy, muszę nosić specjalne rękawice i maskę ochronną, żeby chronić się przed wdychaniem pyłów podczas szlifowania i drażniących zapachów lakierów i farb. Ciągle pojawiają się nowe narzędzia oraz rodzaje farb i lakierów, dlatego muszę cały czas uczyć się tych nowości, żeby móc zaoferować moim klientom usługi na najwyższym poziomie. Muszę też mieć zdolności manualne i wyczucie estetyki, aby końcowy efekt mojej pracy podobał się klientom.
Polecamy film o zawodzie lakiernik samochodowy: